
Du har säkert sett dem. Bildekalerna, eller hela bilar som gör reklam. De väcker uppmärksamhet. Plötsligt ser du bilen som gör reklam för catering, restaurangen eller bilverkstaden med bäst priser, reklamföretaget eller byggföretaget. De är färggranna och ofta någon text som man minns; ”Förlängda armen – flyttar åt dig”, eller ”Godaste maten i stan – catering som kommer hem till dig”, eller någon annan fyndig text. Det är väl få som tror att man direkt får nya kunder för att de råkar ha reklam på en bil, däremot skapar det medvetenhet om att företaget finns.
Reklam i små städer slår bättre än i storstäderna
I en småstad slår den typen av reklam bättre än i en storstad. I mindre samhällen känner de flesta varandra. Om någon då har ett företag i en mindre stad, känner fler till om vilka företag som finns lokalt. I en storstad som till exempel Stockholm, finns det så många företag. Det blir omöjligt att känna till de 100-tals företag som finns i landets huvudstad. Då drunknar lätt en reklam på en bil, särskilt om det finns många företag som gör på samma sätt och gör reklam på bilar, bussar och taxibilar. Särskilt taxibilar har många bildekorer som talar om allehanda företag.
Att göra reklam i Stockholm
Ska man slå igenom i Stockholm och vill göra reklam på bilarna som man kanske kör på Stockholms gator gäller det att man gör olika slags reklam; allt från att klä hela bilen i reklam, med synlig logga och trevliga och starka färger, till enklare bildekorer i Stockholm. Med en bildekor syns hela företagets namn och logga, med färger och typsnitt som är typiska för det företaget. Alla som kan något om reklam vet att man bör hålla sig till samma logga år efter år.
Reklammarknaden är stor i Stockholm
Har man en gång lyckats slå igen med en företagslogga, är det känsligt att byta logga. Då bör man byta till en liknande logga så att alla känner igen loggan, även om den är ny och företaget lägger miljarder kronor på loggor som kunderna ska känna igen. Kända loggor är till exempel Volvo, Ikea, Telia och H&M, eller 3. De har alla lyckats med att kunderna känner igen deras loggor och associerar loggan med rätt företag. Sedan finns det ju okända företag som har en länge väg att gå för att kunderna ska börja associera dem med företaget. Vilka färger ska man använda? Olika färger ger ju olika associationer hos olika människor. Detta sysselsätter många reklamföretag. Läs mer om bildekorer i Stockholm på: https://www.pss.se.